8D rapporter kan være yderst effektive at anvende når du arbejder med afvigelser.
8D står for 8 faser du skal arbejde med og tage stilling til inden du kan afslutte afvigelsen. De 8 trin er:
D1 – Fastlæg teamet, der arbejder med afvigelser
D2 – Beskrivelse af problemet
D3 – Korrektion – foreløbig beskyttelse af kunden – her og nu løsningen.
D4 – Fastlæg årsagerne til afvigelsen
D5 – Opstil mulige permanente korrigerende handlinge
D6 – Implementer de valgte korrigerende handling
D7 – Forebyggende gentagelse – også andre steder / andre sammenhænge
D8 – Verifikation og lykønsk dit team!
→ Du kan downloade retningslinjer for hvordan du arbejder med 8D rapporter her
→ Her kan du downloade et eksempel på en 8D rapport.
Lad dig inspirere…
eller kontalt os på telefon 56 29 72 36 når du gerne vil arbejde struktureret med afvigelser og 8D rapporter.