Lasse Ahm, Lead auditor og indehaver af Lasse Ahm Consult og idémanden bag softwareløsningerne TOPmanager® og TOPrecord® har igennem årene skrevet en række artikler om kvalitetsledelse, kvalitetsmål, løbende forbedringer og evnen til at motivere og inddrage medarbejderne i det daglige arbejde med ledelsessystemerne.
De fleste artikler har været publiceret i fagbladet DFK Magasinet – Dansk Forening for kvalitet, men en del af artiklerne har været bragt i Berlingske Tidende og Sjællandske Mediers aviser.
Artikeloversigt
Ligestilling, mangfoldighed og diversitet vil blive tilvalgt – standarden DS 5001
En artikel om standarden DS 5001 som et spændende rammeværktøj til de organisationer, som prioriterer at arbejde med ligestilling og diversitet i processerne og i ledernes og medarbejdernes adfærd. Organisationer bliver fremadrettet tilvalgt – og fravalgt – af de årgange, som skal ind på jobmarkedet ligesom bevidstheden om ligestilling og mangfoldighed er blevet en del af de kriterier, som de nuværende ledere og arbejdstagere træffer beslutninger på baggrund af, når de vælger deres fremtidige arbejdsgiver
September 2022. ►Download artikel – Link
Inspiration fra HACCP
En artikel om at anvende de grundlæggende elementer i HACCP til at løfte virksomhedens kvalitetsarbejde, skabe større medarbejderinddragelse og sikre øget ansvar for forandringerne. Løfte jeres risikovurderinger til det næste niveau i virksomheden og dermed forkorte forandringsprocesser, forebygge misforståelser og minimere fejlomkostninger.
August 2022. ►Download artikel – Link
Kunsten at implementere et (nyt) ledelsessystem
En artikel om at implementere et (nyt) elektronisk ledelsessystem. Det er sjældent selve købet som skaber udfordringerne, men implementeringen af det nye system i organisationen. Vi mennesker er født med en vis portion modstand mod forandringer, så læs artiklen om faldgruber og mulighederne for at opnås succes ved at involvere medarbejderne og sikre MENING med det nye ledelsessystem.
September 2021. ►Download artikel – Link
Implementering af ISO 9001:2015 – Schoeller-Plast-Enterprise A/S
En artikel om implementeringen af kvalitetsledelsesstandarden ISO 9001:2015 på plastvirksomheden Schoeller-Plast-Enterprise A/S.
DFK – April 2020. ► Download artikel – Link
Forbedringer…og kunsten at vælge fra
En artikel om at motivere organisationen og om at sætte det rigtige hold til at vurdere indsatserne.
DFK – Oktober 2019. ► Download artikel – Link
God kommunikation i audits
En artikel om auditprocessen og hvordan auditor kan bidrage til at understøtte den gode kommunikation.
DFK – September 2019. ► Download artikel – Link
Kunsten at skrive en procedure
En artikel om at gribe processen rigtigt an og få de rigtige ting med i procedure – vel at mærke i et passende sprog.
DFK – Maj 2019. ► Download artikel – Link
Kvalitetsmål
En artikel om at fastlægge mål som både understøtter forretningen og er interessante for den samlede organisation
DFK – Januar 2019. ► Download artikel – Link
Food Defense og Food Fraud
En artikel om de delt store ændringer inden for Food-standarderne med fokus på terror mod fødevarevirksomheder og snyd med fødevarer.
Sociale medier – April 2018. ► Download artikel – Link
Fremragende kundeservice er vejen frem
En artikel om at yde den unikke service.
DFK Magasinet – September 2016. ► Download artikel – Link
LEAN – Krav om løbende forbedringer
En artikel om at anvende LEAN som løftestang til løbende forbedringer
DFK Magasinet – Januar 2015. ► Download artikel – Link
Ledelsens rengøring i krogene
En artikel om rengøring som ledelsesfilosofi inspireret fra arbejdet (lean) i Japan.
Sjællandske Medier – – Oktober 2013. ► Download artikel – Link
Motivation
En artikel om at skabe og arbejde med motivation i organisationer samt forskellen på motivering og tilfredshed.
WEB-udgave – Oktober 2013. ► Download artikel – Link
Klimastrategier gør en forskel
En artikel om at arbejde med klimastrategier etc.
Sjællandske medier – december 2010. ► Download artikel – Link
Er én af mulighederne at gå nye veje? – Blue Ocean Strategy
En artikel om at gå nye veje, se nye muligheder i sin forretning. Om at arbejde med Blue Ocean Strategy som ledelsesværktøj. Blue Ocean Strategy handler altså om, at kunden skal opleve en merværdi forbundet med virksomheden og dens ydelser.
Sjællandske Medier – Juni 2010. ► Download artikel – Link
Egenkontrol – Hvorfor egenkontrol er så sjovt
En artikel om at arbejde med egenkontrol
Magasinet INPAK – Oktober 2007. ► Download artikel – Link