Lasse Ahm har for Dansk Forening for Kvalitet i deres magasin DFK 03/2019 skrevet en artikel om god kommunikation i audits.
Vi bringer indledningen i artiklen her:
God kommunikation i audits er vigtig fordi kommunikationen – altså vores evne til at beherske god kommunikation – gør hele forskellen ved auditeringen. Det er kommunikationen som afgør, om vi har en værdiskabende audit, hvor den auditerede føler sig værdsat og kan bidrage til at forbedre processerne, eller vi alene ser et udsnit af sandheden, hvor der ikke åbnes op på grund af usikkerhed.
Der er mange grunde til at fokusere på den gode kommunikation i audits. Èn af grundene er, at vi ved at skabe tillid gennem den gode kommunikation får skabt en ligeværdig dialog, engagement og stor involvering fra de auditerede. Auditeringen bliver en fælles proces for at forbedre ledelsessystemet og ikke en ”nu skal jeg afhøre dig om hvor meget du ved og hvor meget du gør rigtigt”-situation.
Et vigtigt redskab til at skabe grundlaget for god kommunikation er at fremsende et godt og detaljeret program i god tid til de personer, som skal auditeres. Kendskab til programmet og vores fokusområder giver tryghed for de auditerede og tryghed giver tillid, så vi netop kan gennemføre en god og åben dialog om overensstemmelse mellem krav og praksis og om at skabe mulige forbedringer. Det er ikke sådan, at vi KUN skal holde os til fokusområderne i programmet, så der er altid mulighed for at spørge ind til andre områder end dem, vi har omtalt i programmet.