De syv kvalitetsprincipper, som ligger til grund for den seneste standard ISO 9001:2015, kan være rigtig gode at indarbejde som en del af virksomhedens kvalitetsledelsessystem.
Ved at indarbejde principperne viser ledelsen, at ledelsen har forstået intentionerne med standarden og at principperne ligger til grund for tilvalg- og fravalg i forbindelse med ledelsens prioriteringer i dagligdagen.
Der ligger også en spændende opgave for virksomhedens interne auditorer ved at efterprøve, hvorledes principperne er implementeret i organisationen og hvordan principperne efterleves i dagligdagen. Walk as you talk.
De 7 kvalitetsprincipper
1. KUNDEFOKUS
Den primære fokus med kvalitetsledelse er at imødekomme kundekrav og stræbe efter at overgå kundens forventninger.
2. LEDERSKAB
Ledere på alle niveauer etablerer enighed om mål og retning samt skaber rammer der engagerer medarbejderne i at opnå virksomhedens kvalitetsmål.
3. INVOLVERING AF MEDARBEJDERNE
For at øge virksomhedens evne til at skabe og levere værdi er kompetente, bemyndigede og engagerede medarbejdere på alle niveauer i virksomheden essentielle.
4. PROCESORIENTERING
Ensartede og forudsigelige resultater opnås mere effektivt, når aktiviteter er forstået og styret som sammenhængende processer, der fungerer som et logisk sammenhængende system.
5. FORBEDRING
Succesfulde virksomheder har løbende fokus på forbedring.
6. BEVISBASEREDE BESLUTNINGER
Beslutninger baseret på analyse og evaluering af data og informationer vil med stor sandsynlighed skabe de ønskede resultater.
7. RELATIONSLEDELSE
For at opnå og fastholde vedvarede succes styrkes virksomhedens relationer til interessenterne, for eksempel leverandører.